יום שבת, 30 בנובמבר 2019

אברהם הוליד את יצחק

וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק (בראשית כה, יט). ההכפלה בפסוק, אברהם הוליד את יצחק, היא דבר הדורש ביאור, וכבר עמדו על כך חז''ל והמפרשים.

אולי אפשר להסביר בפשטות, שזה מגיע בהמשך לנאמר כמה פסוקים לפני זה, כשמוזכרים תולדות ישמעאל: וְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם.

נראה שבהזדמנות זו, שבו מוזכרים בני אברהם, ישמעאל ויצחק, ולפני זה בני הפילגשים אשר לאברהם - התורה רוצה להדגיש שההמשך האמיתי של אברהם הוא יצחק.

ולכן כאשר מוזכר ''ישמעאל בן אברהם'', מיד מודגש ''אשר ילדה הגר המצרית שפחת שרה לאברהם''. כניגוד לזה כאשר מוזכר ''יצחק בן אברהם'', התורה מיד מוסיפה ''אברהם הוליד את יצחק'', לא נאמר ''אשר ילדה שרה אשת אברהם לאברהם'', כי התורה לא רוצה לומר רק שיצחק הוא בן הגבירה, אלא שיצחק הוא ההמשך האמיתי של אברהם, ''ואת בריתי אקים את יצחק''.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה